Monday, June 11, 2012

Kasih Ibu...

Sekadar Hiasan


Pada suatu hari dalam satu sesi motivasi ibu bapa bersama pelajar….Penceramah telah memanggil  sepasang ibu dan anak untuk tampil ke hadapan.

Penceramah : Baik sidang hadirin, pertama sekali saya ingin meminta para hadirin untuk memberi tumpuan akan apa yang saya akan lakukan sebentar nanti. Terima kasih juga kepada puan kerana sudi bekerjasama dengan saya untuk sesi aktiviti ini... terima kasih ya puan... hurm... mungkin puan boleh  kongsikan sedikit maklumat peribadi puan dan anak puan... bagi nama puan dan anak puan

Makcik : hurm nama saya Puan Rahimah... dan ini anak saya Mohammad Alexender Haikal Bin Mohammad Kadir.

Pencermah : Huh... panjangnya nama,,, maksud nama tu apa kak

Makcik :.... sambil ketawa... tak tahulah akak...

Penceramah : Okei... Haikal tingkatan lima ke tingkatan 3

Haikal : tingkatan lima cikgu...

Pencermah : Baik... Haikal, saya mahu kamu berdiri di sebelah saya.. disini,,, dan minta buka beg saya tu Haikal,,, dan kongsikan bersama rakan-rakan kita di dalam dewan ni

Haikal : Subhanallah... duit cikgu...

Penceramah : ya benar duit... dalam beg saya ini ada $ 10 juta U.S

Seluruh dewan menjadi bising... dan ibu bapa serta pelajar  juga tertanya-tanya samada duit yang berada di dalam beg penceramah tersebut betul ataupun tidak...

Penceramah menyambung terus sesi beliau...

Penceramah : Baik kak Rahimah,,, sekarang ni anak akak berada disebelah saya,,,  saya bagi akak $ 1000 U.S kemudian,,, akak bagi Haikal pada saya... boleh

Makcik : saya tak mahu

Penceramah : Baik saya bayar akak $ 10,000 ... mahu

Makcik : saya tak mahu

Penceramah : baik saya bagi akak $ 100,000... pejam mata sahaja lepas tu akak serah Haikal pada saya...

Makcik : Saya tak mahu

Pencermah : Baik... andai 1 Juta bagaimana kak

Makcik : Geleng kepala
Perkara tersebut berlanjutan sehingga ke $ 10 Juta U.S ....

Penceramah : Baik kak... 10 Juta

Makcik : sambil mengeluarkan air mata.... baiklah tuan... kalau tuan mahu anak saya... tuan ambillah NYAWA saya... saya sayang anak saya...tuan

Penceramah tersebut hampir sahaja menitiskan air mata... mendengar jawapan terkahir dari ibu Haikal... baginya objektifnya untuk mendengar jawapan terakhir dari seorang ibu kepada pelajar ini tercapai...

Penceramah menyerahkan anak tersebut kepada ibunya kembali... dan menyampaikan sesuatu pada Haikal dan sidang pendengar...

Penceramah : baik, Haikal,,, awak dah dengar penjelasan ibu awak tadi... bagi dia,,, awak ini sangat berharga... tidak terhitung nilai awak... saya pasti kalau saya serahkan 1 isi dunia ini sekalipun pada ibu awak,,, pasti dia tidak akan menjualkan awak kepada saya... peluklah ibu awak,,, hargailah dia... dan sayangilah dia...jangan derhaka kepadanya...

No comments:

Post a Comment