Tuesday, June 5, 2012

Belajarlah dari KESILAPAN

"Belajarlah dari kesilapan kita, kerna ia menguntungkan diri kita dan sebenarnya menguntungkan juga orang lain"

 Gambar Sekadar Hiasan

Kisah 20 Tahun Yang Lalu

Pada suatu hari, dalam sebuah program motivasi untuk pekerja, para peserta telah berkumpul mengikut kumpulan masing-masing bagi mengikuti slot Latihan Dalam Kumpulan (LDK). Ali adalah salah seorang dari peserta yang mengikuti program motivasi tersebut.

Dalam satu sesi LDK...

Fasilitator : baiklah, mungkin ada di kalangan kalian ingin berkongsikan sesuatu sebelum kita membuat kesimpulan bagi tajuk perbincangan kita pada petang ni...

Ali tanpa segan silu mengangkat tangan kerna merasakan ada sesuatu perkara yang penting untuk dikongsikan bersama rakan-rakan yang lain dalam sesi LDKnya

Fasilitator : Ya Ali... okei silakan

Ali : Err... barangkali kisah benar yang saya ingin kongsikan bersama kalian semua, mungkin ia merupakan perkara biasa bagi kalian. Saya harap kisah ini mungkin boleh memberi sesuatu yang bermanfaat untuk kalian dan juga diri saya. Yelah mungkin juga kena dengan tajuk yang baru kita bincangkan senbentar tadi. Bagi anda mungkin mungkin menganggap saya pengotor dan sebagainya..

Fasilitator : Tidak mengapa Ali... teruskan...

Ali : Hurm... begini, suatu hari ketika saya dalam perjalanan untuk pulang ke rumah, kampung halaman saya di Perak, kiranya dari Johor saya pulang ke Perak lah kan. Yang mana pada waktu ketika itu, saya menunggang motorsikal. Sedang dalam perjalanan, perut saya memulas dan saya rasa nak perlu juga melepaskan hajat saya tu, jadi saya singgahlah kat suatu tempat perhentian... mujur ada tandas disitu. Jadi saya lepaskanlah hajat saya, bila dah habis, saya nak beristinjak, saya dapati air takda, saya tengok dekat tempat pam air pun tak da juga air... Ah sudah, apa yang harus aku buat ni, takkanlah nak tinggal macam tu sahaja... aduh...

Fasilitator : Jadi apa tindakan awak Ali pada ketika itu

Ali : Nak tak nak, saya terpaksa mengorbankan seluar dalam saya untuk membersihkan mangkuk tandas tersebut. Agak menyesal saya sebab saya tak “check” air dulu samada ia ada atau tidak. Apabila saya sampai ke rumah saya bersihkanlah badan saya dan juga pakaian saya tu semua. Sebulan selepas tu, saya mengembara lagi ke suatu tempat seperti biasa dengan motorsikal saya tu. Peristiwa perut memulas sekali lagi mengganggu perjalanan saya pada waktu ketika itu. Jadi saya berhenti kat suatu tempat perhentian (tandas) untuk melepaskan hajat saya tu. Pada waktu tersebut, memang saya belajar betul-betul dari peristiwa lalu. Sebelum saya melepaskan hajat, saya akan buka air dulu, samada ada air atau tidak,,, mujur ada, Alhamdulillah dapat juga saya beristinjak pada ketika itu. Habis beristinjak, saya tadah pula air dalam suatu baldi, saya takut suatu masa nanti air paip takda, jadi saya tadah air, dan penuhkan baldi tu, supaya mana, yelah mana tahu suatu hari nanti ada orang nak melepaskan hajat, dikhuatiri air paip takda, jadi saya standbykan untuk sesiapa supaya mana peristiwa yang berlaku pada saya tidak berlaku pada orang lain.

Fasilitator : Ali ali... bagus dan saya puji tindakan awak,,, jadi jelas, kalau kita belajar dari kesilapan,,, ia bukan sahaja menguntungkan diri kita malah pada orang lain juga.

Hurm tamsilannya mungkin boleh begini. Sebagai contoh, kalau kita sewaktu UPSR ke PMR ke mungkin kita pernah gagal. Masuk pula pada peringkat SPM misalnya, kali ni kita betul-betul belajar dari kesilapan yang dulu dan tak mahu terlepas peluang lagi. Dan kita berusaha bersungguh-sungguh dan akhirnya kita dapat keputusan yang baik dan cemerlang. Ye kebaikan dan keuntunggannya kita juga yang dapat, tempias kejayaan kita itu berbalik juga pada ibu dan ayah mahupun keluarga, pasti mereka merasa gembira atas kejayaan anaknya.

Dalam kehidupan kita sekarang ni sama juga, pasti pernah kita melakukan 1, 2 atau banyak kesilapan...Oleh itu, ayuh, kalau ada yang tersilap tu, kita perbaiki dan kita ambil iktibar dari kegagalan atau kesilapan kita pada waktu dahulu.. mudah-mudahan kita beroleh sesuatu yang BERMANFAAT dalam kehidupan kita Insha Allah...


No comments:

Post a Comment