Thursday, July 5, 2012

Doa Tanpa Usaha ....Mungkin Tidak Akan Bermakna...

Sedang dalam kelas tutorial dalam kursus teknologi pendidikan,,,,

Pensyarah : “Okei,,, guru-guru yang saya kasehi...adakah cikgu semua yakin pada doa cikgu pada Allah...”

Salah seorang guru bingkas bangun memberi jawapan...

Cikgu Edi : “saya yakin ustaz... sebab Allah itu akan mengabulkan setiap doa dan permintaan hambaNya”..

Pensyarah : “baik benar cikgu Edi...tak mengapa okei,,, sekarang ni saya mahu cikgu bentuk satu kumpulan berdua atau bertiga,,, dan saya memerlukan cikgu semua mengeluarkan sebatang pen yang ada penutupnya....setiap kumpulan satu pen sahaja...”

Semua guru mengikut arahan yang diberikan oleh pensyarah mereka... lalu membentuk kumpulan masing-masing... ada berdua dan ada juga bertiga...

Pensyarah : “baik... adakah setiap kumpulan sudah ada pen yang saya inginkan... kalau sudah... saya nak setiap ahli kumpulan pegang dengan erat pen tersebut... jangan pegang pada penutupnya,,, pegang pada batangnya sahaja... genggam dengan erat...”... “ baik sudah semuanya,,, sekarang ni saya mahu semua pejam mata... dan berdoa pada Allah dengan penuh yakin sebagaimana yang guru-guru bagitahu sebentar tadi...genggam erat sambil berdoa di dalam hati dengan penuh keyakinan agar Allah cabut penutup pen tersebut... saya bagi tempoh dalam satu minit... untuk membuktikan kenyataan guru-guru tadi,,,”

Selepas seminit berlalu...

Pensyarah : “ okei...semua buka mata dan tengok pen kumpulan masing-masing... adakah ianya terbuka... ada.. atau tiada”...

Semua guru menggelengkan kepala dan tunduk..serta menjawab pertanyaan pensyarah mereka...

Semua guru : “tidak tercabut penutupnya... ustaz”

Pensyarah : “adakah kamu tidak yakin pada Allah...”... “kamu semua dah berdoa dan menanamkan rasa keyakinan itu pada Allah”...

Cikgu Edi : “ benar ustaz.. kami sudah berdoa dan kami yakin... tapi....”

Pensyarah : “baik... saya faham,,, pada pandangan guru-guru semua,,, apa hikmah disebalik aktiviti kita tadi... kenapa biarpun kita sudah berdoa... minta pada Allah...tapi penutup pen tersebut masih juga tidak tercabut...”

Seorang guru menganggat tangan dan memberi jawapan...

Cikgu Firdaus : “ untuk sesuatu perkara... kita kena berusaha ustaz...”

Pensyarah : “ bagus cikgu,,, terima kasih... inilah perkara yang saya ingin tekankan pada pada guru-guru semua,,, doa itu penting dan ianya mesti disusuli dengan usaha...kemudian kita serahkan kesemuanya kepada Allah... kerana apa cikgu !... kerna Allah jualah tempat kita bergantung harap dan doa... ubah mindset kita,,, kita bukan para nabi dan rasul... kita bukan wali atau seseorang yang diangkat tinggi darjatnya oleh Allah...kita kena usaha cikgu... buleh sahaja kan... sambil pejam mata dan berdoa tadi... cikgu-cikgu boleh menggunakan salah satu tangan untuk mencabut penutup pen tersebut... jadi kita kena usaha cikgu... kerna doa tanpa usaha... ia pasti tidak bermakna... wallahualam”



1 comment:

  1. “baik... saya faham,,, pada pandangan guru-guru semua,,, apa hikmah disebalik aktiviti kita tadi... kenapa biarpun kita sudah berdoa... minta pada Allah...tapi penutup pen tersebut masih juga tidak tercabut...” Секс в Киеве с проститутками sexracom Спасти свободу можно только через братство удивят вас своим разнообразием, стройные, пышные, своеобразные, невероятно страстные, темпераментные и нежные. У меня есть ВСЁ, что нужно для Вашего комфорта. Разнообразие предоставляемых услуг, неиссякаемая фантазия, тактичность, учитываю все Ваши пожелания, а также ненавязчивое МУЗЫКАЛЬНОЕ СОПРОВОЖДЕНИЕ.

    ReplyDelete