Thursday, September 22, 2011

Carilah Hikmah Disebalik MUSIBAH


Setiap dari kita langsung akan tidak terlepas dari di uji Allah SWT. Persoalan yang barangkali bermain di minda kita antaranya seperti “ya Allah mengapa aku diuji sebegini” dan berbagai lagi. Umumnya ada juga di antara kita barangkali menganggap musibah itu merupakan sebuah bencana yang besar seperti banjir, gempa bumi dan sebagainya.

Hakikatnya, musibah tidak hanya pada perkara-perkara yang besar sahaja. Masalah dari perkara-perkara yang kecil juga dikategorikan sebagai musibah. Gagal dalam peperiksaan itu musibah, anak yang dilahirkan dalam keadaan yatim juga musibah, begitu juga dengan kemalangan dan sebagainya.
Allah tidak akan memberi bebanan kepada hambaNya dengan beban yang tidak mampu dipikul oleh kita. Setiap sesuatu musibah PASTI ada hikmahnya, pasti ada tujuan dari Allah yang ingin melihat setiap hambanya merayu, merintih, memohon dan berdoa kepadaNYA. Kerana hanya kepada DIA sahajalah tempat kita menyembah dan hanya kepadaNya jualah tempat kita meminta pertolongan.

Penulis mengingatkan diri penulis sendiri akan hal ini, begitu juga harapannya dengan rakan pelayar blog ini, mudah-mudahan kita akan terus tabah dan sabar dalam menghadapi apa jua ujian dan musibah yang Allah turunkan kepada kita.
Doa itu Senjata Bagi Orang Islam

Penulis tahu, dan kita semua tahu yang mana Allah MENGASIHI DAN MENYANYANGI setiap makhluk-makhlukNYA. Kalau Allah turunkan musibah, samada langsung terus kepada kita mahupun kepada orang lain, maka pasti ada sesuatu yang Allah mahu kita lakukan samada dengan bertaubat, meningkatkan amal ibadah dan berusaha menjadi seorang hamba yang soleh dan solehah. Jadikan musibah yang diterima oleh orang lain sebagai pengajaran dan peringatan buat diri  kita serta jadikan musiabah dan ujian yang menimpa dirimudah-mudahan boleh mendekatkan lagi diri kita kepada Allah SWT. Semoga kita tergolong dikalangan orang-orang yang beriman dan beramal soleh... Amin Ya Rabb

No comments:

Post a Comment