Monday, September 19, 2011

Andai Jatuh.... Berusahalah Untuk Bangun Kembali



Ungkapan seperti “Jangan Berputus Asa”, “Teruskan Usaha Anda”...dan pelbagai lagi ungkapan-ungkapan lain yang digunakan oleh seseorang individu dalam menyakinkan baik dirinya sendiri mahupun para sahabatnya. Malah ungkapan ini sebolehnya juga dijadikan sebagai penawar segala kekecewaan baik datangnya dari kegagalan diri sendiri melalui segenap sudut selagi mana kita masih lagi diberi ruang dan peluang dalam mengharungi norma-norma kehidupan sebagai manusia.

Malah, diri penulis sendiri juga tidak terlepas dari menghadapi kekecewaan, kegagalan, kesedihan dan seumpama dengannya. 



Ya ,kadangkala dengan berkata atau bercakap pada diri sendiri 

...”Insya Allah... aku boleh ...aku tak boleh putus asa ... dan seantero dengannya” memang mudah... bak kata orang juga sebagai penyedap lubang pendengaran, penawar kepada segala perasaan yang menyelubungi diri... tapi hakikatnya, ia belum cukup untuk membangunkan dari selagi mana kita tidak berusaha dalam mempelbaiki segala hal...

Contoh mudah begini, andaikan... anda terjatuh dari sebuah kerusi seperti buah nangka yang busuk yang tidak terpaut pada dahanya lalu jatuh memnghempas permukaan, lalu anda menyatakan “aku boleh bangun kembali”... tapi hakikatnya kita masih lagi terduduk ... Persoalannya kenapa... ia kerana kita tidak berusaha membangunkan diri kita sendiri, bangun dan seterusnya berdiri kembali.


Kata-kata pemangkin harus juga disusuli dengan tindakan iaini usaha yang tidak pernah mengenal jemu... Ianya haruslah seiring, saling memperkuatkan dan bersepadu pergerakannya. Jangan dilupa akan hakikat diri kita sebagai manusia, seorang hamba yang mempunyai Tuhannya, Ingatlah... kita tidak boleh melakukan sesuatu perkara tanpa keizinan dan pertolongan dariNya. Mohonlah agar diberi kekuatan minda dan hati yang sentiasa tabah dalam mengharungi segala liku-liku kehidupan..Sekadar perkongsian hati...Wallahualam.


No comments:

Post a Comment